Fuvarozási tarifák – Az európai közúti árufuvarozási díjszabás benchmark 2023 második negyedéve szerint a spot tarifák 6 év óta először csökkennek a szerződéses tarifák alá.

Csökkenő európai közúti árufuvarozási tarifák
Az Upply x Ti x IRU európai közúti árufuvarozási tarifaindexe Európára vonatkozóan azt mutatja, hogy a szerződéses tarifaindex negyedévről negyedévre 0,2 ponttal csökkent, bár éves szinten továbbra is 2,8 ponttal magasabb. Eközben a Spot Rate Index negyedévről negyedévre 3,5 ponttal, éves szinten pedig 7,5 ponttal csökkent.
A 2023. második negyedévi díjszabási adatok arra utalnak, hogy a rövid távú közúti árufuvarozási kereslet csökken. A magas fogyasztói árak és az elmaradó bérek nyomják le az áruk elosztása iránti keresletet Európa-szerte. Ez a spot piacon a fuvarozási díjak további csökkenését eredményezi.
Mérsékelt árcsökkenés a szerződéses piacon
A szerződéses piacon a 2022-es évhez képest megemelkedett költségalap miatt sokkal kisebb mértékű árfolyamcsökkenés volt tapasztalható. Ez lehetővé tette, hogy a spot index hat év óta először a szerződéses index alá csökkenjen.
Referenciaindexek 2023
- A 2023. második negyedévi európai közúti árufuvarozási spot árfolyam referenciaindex 126,3 ponton állt, ami 3,5 ponttal alacsonyabb, mint 2023 első negyedévében, és 7,5 ponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
- A 2023. második negyedévi európai közúti árufuvarozási szerződéses árfolyam referenciaindexe 126,9 ponton állt, 0,2 ponttal alacsonyabb, mint 2023 első negyedévében, de 2,8 ponttal magasabb, mint 2022 második negyedévében.
- 2023 második negyedéve az első alkalom, hogy a rendelkezésre álló hat év adatai során a szerződéses árfolyamindex magasabb volt, mint az azonnali árfolyamindex.
- Az IRU új adatai azt mutatják, hogy a járművezetőhiány Európa-szerte enyhült 2023-ban, a járművezetői pozíciók 7%-a betöltetlen.
- A teherszállítási díjak 2023-ban várhatóan visszafogottak maradnak, de a magas költségek továbbra is viszonylag magas bázist tartanak fenn.
Magas díjak, csökkenő kereslet
A szerződéses piacon a fuvarozási tarifák csökkenése sokkal visszafogottabb volt, mint az azonnali piacon. Ennek két fő oka a javuló üzleti hangulat és a csökkenő költségeket tükröző strukturális árelmaradás.
Júniusra az európai energia fogyasztói árindex 18,4 ponttal csökkent a 2022. októberi csúcshoz képest, ami az ipari költségeket az egész kontinensen csökkentette. Az eredmény valamivel pozitívabb megítélés, mint egy évvel ezelőtt. Ez arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy nagyobb kapacitást biztosítsanak a megújítás előtt álló éves szerződésekben.
Emellett a magasabb fuvarozói költségeket a munkaerőköltségek és az üzemanyagárak miatt beárazták a szerződésekbe. Ezek ugyan csökkentek a 2022-es csúcsértékükhöz képest, de továbbra is magasabbak, mint az ukrán háború előtti bázisuk. Az EU súlyozott átlagos dízelár 2023 júliusában továbbra is 16,9%-kal magasabb, mint 2021 júliusában. Az eredmény a szerződéses piacon a magas költségalap mellett átmenetileg nagyobb kapacitáskeresletet jelent.
Az alacsonyabb árak számos szállítmányozót is arra ösztönöztek, hogy szerződést ajánljanak fel a szerintük vevők piacán, ami növeli a szerződéses kapacitás iránti keresletet.
Enyhülő járművezetőhiány
Thomas Larrieu, az Upply vezérigazgatója a következőket nyilatkozta: „2023 első felében az európai gazdasági lassulás hatásait látjuk, amit a spotárak erőteljes csökkenése is szemléltet. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy a közúti árufuvarozás árai Európában átlagosan 12-15%-kal magasabbak maradnak, mint a járvány előtt. Ez a fuvarozók költségeinek strukturális növekedését tükrözi.”
Az IRU legfrissebb járművezetőhiány-adatai szerint 2023 második negyedévében a tehergépkocsi-vezetőhiány valamivel alacsonyabb volt, mint 2021-ben. A tehergépkocsi-vezetői állások 7%-a betöltetlen maradt. Bár a bizonyítékok azt mutatják, hogy a sofőrhiány enyhül, a hiány továbbra is felfelé irányuló nyomást gyakorol a tarifákra.
Vincent Erard, az IRU stratégiai és fejlesztési főigazgatója hozzátette: „A közúti árufuvarozás iránti kereslet csökkenése nem terelheti el a figyelmet az európai tehergépkocsi-vezetői populáció strukturális problémáiról. Kevesebb mint 6%-a 25 év alatti, míg az 55 év felettiek több mint egyharmada 5-10 éven belül nyugdíjba vonul. Csak a járművezetők nyugdíjba vonulása miatt öt-tíz éven belül több mint 1,2 millió tehergépkocsivezetői állás maradhat betöltetlenül. Most kell cselekednünk, hogy javítsuk a szakmához való hozzáférést, megkönnyítsük a járművezetők harmadik országokból történő toborzását, és növeljük a szakma vonzerejét.”
Gyenge európai árufuvarozási kilátások
Az európai közúti árufuvarozás kilátásai az elkövetkező hónapokban a keresleti oldalról érkező nyomás további csökkenésére utalnak, ami felszabadítja a kapacitást, és lehetővé teszi a további árcsökkenés lehetőségét az azonnali piacon. A csökkenő rendelésállomány, amit az Európai Központi Bank 22 éve magas kamatlába is tetéz, azt jelzi, hogy a szerződéses piacra nehezedő keresleti nyomás tovább enyhül. Ez 2023 második felében lehetővé teszi a csökkenést, bár a nagyobb fuvarozói költségalap miatt magasabb alsó szintre.
Michael Clover, a Ti kereskedelmi fejlesztési vezetője elmondta: „A közúti árufuvarozási díjak Európa-szerte várhatóan tovább csökkennek a harmadik negyedévben, mivel a kereslet továbbra is gyenge, a rendelkezésre álló kapacitás pedig továbbra is magas. Mivel a kereslet várhatóan 2024-ig nem fog újra élénkülni, arra számítunk, hogy a tarifák belátható időn belül továbbra is csökkenő pályán maradnak”.”
(Forrás: IRU European Road Freight Rate Benchmark Q2 2023)