Mi történik az európai fuvarozási tarifákkal?

Magyar Közúti Fuvarozói Toplista - 2020 - Fehér kamion, lila ponyvával
Magyar Közúti Fuvarozói Toplista - 2020

Fuvarozási tarifák – Az európai közúti árufuvarozási díjszabás benchmark 2023 második negyedéve szerint a spot tarifák 6 év óta először csökkennek a szerződéses tarifák alá.

Európai fuvarozási díjak - Színes kamionok
Európai fuvarozási tarifák | Fotó: Canva

Csökkenő európai közúti árufuvarozási tarifák

Az Upply x Ti x IRU európai közúti árufuvarozási tarifaindexe Európára vonatkozóan azt mutatja, hogy a szerződéses tarifaindex negyedévről negyedévre 0,2 ponttal csökkent, bár éves szinten továbbra is 2,8 ponttal magasabb. Eközben a Spot Rate Index negyedévről negyedévre 3,5 ponttal, éves szinten pedig 7,5 ponttal csökkent.

A 2023. második negyedévi díjszabási adatok arra utalnak, hogy a rövid távú közúti árufuvarozási kereslet csökken. A magas fogyasztói árak és az elmaradó bérek nyomják le az áruk elosztása iránti keresletet Európa-szerte. Ez a spot piacon a fuvarozási díjak további csökkenését eredményezi.

Mérsékelt árcsökkenés a szerződéses piacon

A szerződéses piacon a 2022-es évhez képest megemelkedett költségalap miatt sokkal kisebb mértékű árfolyamcsökkenés volt tapasztalható. Ez lehetővé tette, hogy a spot index hat év óta először a szerződéses index alá csökkenjen.

Referenciaindexek 2023

  • A 2023. második negyedévi európai közúti árufuvarozási spot árfolyam referenciaindex 126,3 ponton állt, ami 3,5 ponttal alacsonyabb, mint 2023 első negyedévében, és 7,5 ponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
  • A 2023. második negyedévi európai közúti árufuvarozási szerződéses árfolyam referenciaindexe 126,9 ponton állt, 0,2 ponttal alacsonyabb, mint 2023 első negyedévében, de 2,8 ponttal magasabb, mint 2022 második negyedévében.
  • 2023 második negyedéve az első alkalom, hogy a rendelkezésre álló hat év adatai során a szerződéses árfolyamindex magasabb volt, mint az azonnali árfolyamindex.
  • Az IRU új adatai azt mutatják, hogy a járművezetőhiány Európa-szerte enyhült 2023-ban, a járművezetői pozíciók 7%-a betöltetlen.
  • A teherszállítási díjak 2023-ban várhatóan visszafogottak maradnak, de a magas költségek továbbra is viszonylag magas bázist tartanak fenn.

Magas díjak, csökkenő kereslet

A szerződéses piacon a fuvarozási tarifák csökkenése sokkal visszafogottabb volt, mint az azonnali piacon. Ennek két fő oka a javuló üzleti hangulat és a csökkenő költségeket tükröző strukturális árelmaradás.

Júniusra az európai energia fogyasztói árindex 18,4 ponttal csökkent a 2022. októberi csúcshoz képest, ami az ipari költségeket az egész kontinensen csökkentette. Az eredmény valamivel pozitívabb megítélés, mint egy évvel ezelőtt. Ez arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy nagyobb kapacitást biztosítsanak a megújítás előtt álló éves szerződésekben.

Emellett a magasabb fuvarozói költségeket a munkaerőköltségek és az üzemanyagárak miatt beárazták a szerződésekbe. Ezek ugyan csökkentek a 2022-es csúcsértékükhöz képest, de továbbra is magasabbak, mint az ukrán háború előtti bázisuk. Az EU súlyozott átlagos dízelár 2023 júliusában továbbra is 16,9%-kal magasabb, mint 2021 júliusában. Az eredmény a szerződéses piacon a magas költségalap mellett átmenetileg nagyobb kapacitáskeresletet jelent.

Az alacsonyabb árak számos szállítmányozót is arra ösztönöztek, hogy szerződést ajánljanak fel a szerintük vevők piacán, ami növeli a szerződéses kapacitás iránti keresletet. 

Enyhülő járművezetőhiány

Thomas Larrieu, az Upply vezérigazgatója a következőket nyilatkozta: „2023 első felében az európai gazdasági lassulás hatásait látjuk, amit a spotárak erőteljes csökkenése is szemléltet. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy a közúti árufuvarozás árai Európában átlagosan 12-15%-kal magasabbak maradnak, mint a járvány előtt. Ez a fuvarozók költségeinek strukturális növekedését tükrözi.”

Az IRU legfrissebb járművezetőhiány-adatai szerint 2023 második negyedévében a tehergépkocsi-vezetőhiány valamivel alacsonyabb volt, mint 2021-ben. A tehergépkocsi-vezetői állások 7%-a betöltetlen maradt. Bár a bizonyítékok azt mutatják, hogy a sofőrhiány enyhül, a hiány továbbra is felfelé irányuló nyomást gyakorol a tarifákra.

Vincent Erard, az IRU stratégiai és fejlesztési főigazgatója hozzátette: „A közúti árufuvarozás iránti kereslet csökkenése nem terelheti el a figyelmet az európai tehergépkocsi-vezetői populáció strukturális problémáiról. Kevesebb mint 6%-a 25 év alatti, míg az 55 év felettiek több mint egyharmada 5-10 éven belül nyugdíjba vonul. Csak a járművezetők nyugdíjba vonulása miatt öt-tíz éven belül több mint 1,2 millió tehergépkocsivezetői állás maradhat betöltetlenül. Most kell cselekednünk, hogy javítsuk a szakmához való hozzáférést, megkönnyítsük a járművezetők harmadik országokból történő toborzását, és növeljük a szakma vonzerejét.”

Gyenge európai árufuvarozási kilátások

Az európai közúti árufuvarozás kilátásai az elkövetkező hónapokban a keresleti oldalról érkező nyomás további csökkenésére utalnak, ami felszabadítja a kapacitást, és lehetővé teszi a további árcsökkenés lehetőségét az azonnali piacon. A csökkenő rendelésállomány, amit az Európai Központi Bank 22 éve magas kamatlába is tetéz, azt jelzi, hogy a szerződéses piacra nehezedő keresleti nyomás tovább enyhül. Ez 2023 második felében lehetővé teszi a csökkenést, bár a nagyobb fuvarozói költségalap miatt magasabb alsó szintre.

Michael Clover, a Ti kereskedelmi fejlesztési vezetője elmondta: „A közúti árufuvarozási díjak Európa-szerte várhatóan tovább csökkennek a harmadik negyedévben, mivel a kereslet továbbra is gyenge, a rendelkezésre álló kapacitás pedig továbbra is magas. Mivel a kereslet várhatóan 2024-ig nem fog újra élénkülni, arra számítunk, hogy a tarifák belátható időn belül továbbra is csökkenő pályán maradnak”.”

(Forrás: IRU European Road Freight Rate Benchmark Q2 2023)

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása