Terv: új útdíj szabályok, több fizetős útszakasz a szállítmányozóknak.

Új útdíj szabályok – Több útszakasz lesz fizetős, az autóbuszoknak nem kell az e-matrica. A tehergépkocsiknak megváltoztatják az útdíj mértékét, valamint új díjkategóriát kapnak.

Új útdíj szabályok - útdíj fizető hölgy az autópályán
Új útdíj szabályok | Fotó: pixabay.com

Új útdíj szabályok

Az Építési és Közlekedési Minisztérium új útdíj szabály tervezetet terjesztett elő, amit széleskörű társadalmi egyeztetésre bocsátott szeptember 1-ig. A minisztérium azzal számol, hogy az útdíjakból évente 150,7 milliárd forint pluszbevételre tehetne szert.

Bővül a díjköteles útszakaszok listája

Kibővül a díjköteles útszakaszok listája. Az eddigiek mellett díjkötelessé válik:

  • A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
  • A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
  • A J4-es klategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
  • És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.

Ha a tervezett javaslatból törvény lesz, akkor a változások 2024. január 1-jétől lépnek érvénybe. A teljes tervezet itt érhető el. A minisztérium szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu e-mail címre. 

Forrás: hvg.hu

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

Az intézkedés kedvezményezettje a személyszállítás: az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.

A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek útdíjait is módosítják. Az egyik legfontosabb változás, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a tehergépjárművek levegő- és a zajszennyezésére, valamint a szén-dioxid-kibocsátásuk után kell fizetni.

Környezetvédelmi besorolás

A külső költséget a jármű környezetvédelmi besorolása, tengelyei száma alapján kell fizetni. Szintén beleszámít, hogy a szállítmány települések közötti, vagy külvárosi útvonalon halad-e. Az összegét euró centben határozzák meg. Az alábbi táblázatban a tervezett útdíjak áfa nélküli nettó árai szerepelnek.

A levegő és zajszennyezés külsőköltsége - táblázat
A levegő és zajszennyezés külsőköltsége | Forrás: hvg.hu
A szén-dioxidkibocsátás külsőköltsége - táblázat
A szén-dioxid kibocsátás külsőköltsége - EU
A szén-dioxid kibocsátás külsőköltsége | Forrás: hvg.hu

Új útdíjak a gyorsforgalmi utakon

A tervek szerint az útdíj a gyorsforgalmi utakon kevesebb, főutakon nagyobb, mint a korábbi szabályozás által megállapított.

  • A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
  • A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
  • A J4-es klategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
  • És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.

Ha a tervezett javaslatból törvény lesz, akkor a változások 2024. január 1-jétől lépnek érvénybe. A teljes tervezet itt érhető el. A minisztérium szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu e-mail címre. 

Forrás: hvg.hu

Legolvasottabb

De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

Logisztikai branding: merj más lenni!

Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

Sütik megváltoztatása