2023 augusztus 21-től minden újonnan nyilvántartásba vett tehergépjárműveket és kamionokat új, 2. generációs intelligens tachográffal (SMT2) kell felszerelni.
Intelligens tachográf
Az új intelligens tachográfok műholdas követővel lesznek felszerelve, amely automatikusan érzékeli a határátlépéseket, és lehetővé teszi az információk valós idejű továbbítását az ellenőrző hatóságok felé. Ezenkívül az új SMT2 típusú menetíró készülék nagyobb biztonságot nyújtanak a felhasználóknak például a GPS zavarásával történő hamisításokkal szemben is.
Az új típusú digitális tachográf feladata kettős: digitálisan rögzíti a járművek, kamionok helyzetét a be- és kirakodás során, valamint a kabotázs- és kiküldetési szabályok érvényesítésére is használható.
Helymeghatározási pozíciók hitelesítése
A tachográf által rögzített pozíciók hitelesítésére használt műholdas jelek késedelmes rendelkezésre állása miatt azonban technikai és jogi bizonytalanságok adódtak. Ez a probléma a Galileo műholdas navigációs rendszer és a hitelesítési software kapcsolódása során merült fel. Az új menetíró készülékek által rögzített helymeghatározási pozíciók „hitelesítéséhez” a gyártóknak és a vállalatoknak egy digitális szolgáltatást kell igénybe venniük. Sajnos a (OSNMA) szolgáltatás 2023. augusztus 21-ig nem került bevezetésre.
Átmeneti tachográf
Ezért ideiglenes megoldásként, minden újonnan nyilvántartásba vett tehergépjárművet átmeneti tachográffal kell felszerelni. Ennek zökkenőmentes lebonyolításra az Európai Bizottság átmeneti intézkedéseket dolgozott ki. Az átmeneti készülék nem igényel jóváhagyást addig, amíg az új OSNMA szolgáltatás rendelkezésre nem áll, így minden határátkelésnél a szállítmány „hitelesített tétel” megjelölést kap. Az Európai Bizottság szerint az átmeneti tachográf adatai teljesen megbízhatóak lesznek, és ugyanolyan jogi értékkel bírnak majd, mint bármely más tachográf adatai. Ezeket az adatokat az ellenőrző hatóságok (a hivatalos hitelesítés hiánya ellenére) el fogják ismerni.
Kötelező szoftverfrissítés
A 2023 augusztusa és 2024 áprilisa között a járművekbe, kamionokba beszerelt átmeneti tachográfokat később nem kell lecserélni, de azokat a szállítmányozó vállalatoknak 2026. március 31-ig frissíteniük kell. Ajánlott, hogy a szoftverfrissítésre legkésőbb a járműegységnek az átmeneti időszak végét követő első kalibrálásakor kerüljön sor.
Forrás: iru.org | Newsroom