A jövő közúti szállítmányozása. A nagy zöld paktum.

Néhány előrejelzés szerint az Európai Unióban a közúti szállítmányozás iránti kereslet továbbra is növekedni fog. A közúti személyszállítás iránti kereslet 2050-re 25%-kal, az áruszállításé 50%-kal lesz nagyobb. Az EU célja azonban az, hogy a megadott 2050-es évre teljesen szén-dioxid-semlegessé váljon a közlekedés, benne a szállítmányozás. A fejfájást az okozza, hogy hogyan lehetne csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást anélkül, hogy az Európai Unió mobilitási hálózatait, közösségeit és gazdaságait megzavarnánk.

A Nagy Zöld Paktum

A közúti szállimányozók szervezete (továbbiakban IRU) egy megvalósítási tanulmányra épülő kezdeményezéssel állt elő, amely A Nagy Zöld Paktum nevet kapta. Ez egy olyan kollektív globális fellépés, amelynek célja, hogy 2050-re szén-dioxid-semleges legyen a kereskedelmi célú közúti közlekedés.
Világos ütemtervet vázol fel az ágazat számára a globális szén-dioxid-mentesítési célok eléréséhez, miközben továbbra is közlekedési szolgáltatásokat nyújt a tőlük függő emberek, közösségek és gazdaságok számára.
A Zöld Paktum egyhangú elfogadásával az IRU tagjai egyöntetűen történelmi jelentőségű elkötelezettséget vállaltak amellett, hogy a szállítmányozási iparág – szabályozó hatóságokkal, beszállítókkal és ügyfelekkel együttműködve – megoldja a kereskedelmi célú közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének hatalmas kihívását.

A nagy zöld paktum
A nagy zöld paktum | Getty Images

A Zöld Paktum öt pillérre épül

A CO2-kibocsátás mérésének átfogóbb, „well-to-wheel” megközelítésén alapuló IRU Zöld Paktum öt pilléren keresztül vizsgálja, térképezi fel és követi nyomon az intézkedéseket:

  1. Alternatív üzemanyagok – Az alacsony és nulla szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok, köztük az elektromos, hidrogén, biodízel, biogáz és e-üzemanyagok gyorsított bevezetése.
  2. Hatékony logisztika – Digitalizáció, automatizálás, fejlett útvonaltervezés, öko teherautók és újratervezés.
  3. Hatékony járművek – Anyagok és tervezés, gumiabroncsok, motorfejlesztés, kenés és flottafelújítási ciklusok.
  4. Hatékony járművezetők – A járművezetők felügyelete, képzése, oktatása és tanúsítása.
  5. Kollektív mobilitás – Integrált jegyértékesítés és menetrendek, szolgáltatási gyakoriság, terminálok és infrastruktúra, valamint tudatosság és promóció.

Új kutatások

A Nagy Zöld Paktum közös elvek és egységes módszertan alapján gyűjt adatokat és bizonyítékokat az öt pillérre vonatkozóan, gyakorlati modelleket dolgoz ki, koncepciókat tesztel, megosztja a legjobb gyakorlatokat, valamint elérhetővé teszi és kiterjeszti a bevált megoldásokat. A 2022/23-ban indított első nagyobb kutatási projekt Európára összpontosított. Három forgatókönyvet értékelt az ipar 2050-ig történő teljes szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amelyek az energiaforrások különböző keverékein alapulnak, amelyek magukban foglalják a villamos energiát, a hidrogént és a bioüzemanyagokat.
Az EU 27 tagállamára és 10 másik európai országra kiterjedő kutatás összehasonlította a CO2-kibocsátás csökkentéséhez szükséges beruházásokat a 2050-es cél eléréséhez a gépjárműflotta megújítása, az energiatermelés és -elosztás, valamint az infrastruktúra tekintetében. Ezután a hatékonyabb forgatókönyv alapján felvázolta az egyes pilléreken belüli legfontosabb intézkedéseket.

Globális, regionális, helyi

Valamennyi régió országai kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2050-re nettó nulla CO2-kibocsátást érnek el közlekedési ágazatukban. Az országok és régiók azonban nagyon különböző közlekedési és energetikai térképekkel rendelkeznek. A különböző megoldásoknak az a sajátos kombinációja, amely az egyik ország kereskedelmi célú közúti közlekedési ágazatát a szén-dioxid-semlegesség felé viszi, ez más országokban nem fog működni. Ez ugyanúgy igaz a szomszédos országokra, mint a bolygó ellentétes oldalán fekvő országokra. A Nagy Zöld Paktum ezért a regionális rugalmasságra épül az adatok gyűjtése, vizsgálata, a megoldások tesztelése és gyakorlati bevezetése tekintetében. A jelenlegi kutatások alapján olyan új modellek és eszközök kerülnek kidolgozásra, amelyek a világ minden régiójára, a közúti közlekedési műveletek minden típusára és a politikai döntéshozatal különböző szintjeire alkalmazhatók lesznek.

(Forrás: IRU)

Legolvasottabb

Női mozdonyvezető: egyre több hölgy választja a szakmát

Mozdonytípusok sorához, HÉV-ekhez és motorvonatokhoz kell vezetési engedéllyel rendelkezniük a magyar mozdonyvezetőknek, köztük szép számban hölgyeknek is. Országos tanfolyam nincs, az oktatásról a MÁV és

Mi az a bejelentővonal? – rövid összefoglaló

A bejelentővonalak jelenleg forró téma a megfelelésért felelős és a HR szakemberek körében. A folyamatosan felbukkanó jelentős belső üzleti visszaélések és botrányok a bejelentőket és

Beköszöntött a türelmetlenség kora, ezt már az álláshirdetéseken is látjuk

Régebben a friss diplomásoknak volt 1-2 évük a gyakorlatba való betanulásra, ma viszont a munkaerőpiac azt várja el, hogy rögtön szinte rögtön tudjanak mindent –

Állás

Adj fel álláshirdetést!

Hirdess a LogiJobson!
Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
Kapcsolódó cikkek
Archívum

Kiválthatják a futárcégeket a járókelők?

A fenntarthatóságot zászlajára tűző logisztikai cégekből ma már Dunát lehet rekeszteni. Van, amelyik valóban működőképes, sokan viszont gyorsan eltűnnek a piacról. A városi logisztika bonyolult, a megújuló energiával üzemelő járművek vagy az elektromos robogók önmagukban

Pár éven belül elindulhat az Uber-szerű kamionozás

Ha valakinek van egy biciklije vagy motorja, már jó ideje egész könnyen felcsaphat futárnak, de csak azért egész könnyen, mert vannak olyan köztes, úgynevezett platformszolgáltatók, amelyek összeszervezik őt a kereslettel és a kínálattal. A két

Még egy előrejelzés a logisztika jövőjéről

Az unalomig elcsépelt trendek mellett néhány aktuális előrejelzéssel szolgálunk, amelyek véleményünk szerint a következő évben hatással lesznek az iparágra. Fontos szempont 2025-ben az IT-rendszerek egyre jobb előrejelző képessége, ami javítja a tervezhetőséget és a skálázhatóságot.

Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

Sütik megváltoztatása