Vezetési és pihenési idők – Új EU szabályok a közúti közlekedésben

Kamiont vagy buszt vezetsz? - Kamionsofőr
Kamionsofőr állások - Banner hirdetés
Kamionsofőr állások | logijobs.hu

Vezetési és pihenési idők - Új uniós szabályok

Szállítmányozó járművezetőként be kell tartanod bizonyos uniós szabályokat a vezetési és pihenési idők kapcsán, valamint azok nyilvántartására vonatkozóan. Ezek a szabályok akkor alkalmazandók, ha 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművet, illetve 10 vagy több férőhelyes (a sofőrrel együtt) autóbuszt vezetsz. Ezeket a szabályokat akkor is be kell tartanod, ha hosszú távú fuvarozást végzel, vagy ha belföldön vagy külföldön szállítasz, függetlenül attól, hogy hol van nyilvántartva a járműved, és hogy önálló vállalkozó vagy alkalmazott vagy-e.

A vezetési idők betartására vonatkozó uniós szabályok nem vonatkoznak minden típusú fuvarozásra, mint például:

  • a legfeljebb 50 kilométeres útvonalakon végzett menetrend szerinti személyszállításra

  • a legtöbb, legfeljebb 7,5 tonnás járműre, amelyek a járművezető hivatásos használatára szolgáló anyagokat, felszereléseket stb. szállítanak a bázisuktól számított 100 km-en belül

  • a legfeljebb 40 km/h engedélyezett sebességű járművekre

  • hadsereg, polgári védelem és tűzoltóság

  • közúti segítségnyújtó járművek az állomáshelyük 100 km-es körzetében

  • humanitárius segítségnyújtásra, vészhelyzetekre, mentési műveletekre vagy orvosi célokra használt speciális járművek

  • a közrendet fenntartó erők által használt járművek

  • műszaki fejlesztési, javítási vagy karbantartási célú közúti tesztelés alatt álló járművek, valamint új vagy átépített, még nem üzembe helyezett járművek

  • nem kereskedelmi célú árufuvarozásra szolgáló, legfeljebb 7,5 tonnás járművek vagy járműszerelvények

  • az abban az EU-tagállamban jogilag történelmi státusszal rendelkező haszongépjárművek, ahol a járművet vezetik, amennyiben nem kereskedelmi célú személy- vagy árufuvarozásra használják őket.
    2,5 és 3,5 tonna közötti járművek vagy járműszerelvények a vállalat vagy a járművezető saját számlájára történő áruszállításra (ha nem a vezetés a fő tevékenység).

  • egyes uniós országokban nemzeti kivételek is léteznek.

Fanevelde - kertész

Példa: Nehézgépek és termékek szállítása vállalkozóként

Józsi egy faiskolát és kertészeti vállalkozást vezet a Nyírségben. Nagyméretű fákat nevel. Ezek kiszállításához és ültetéséhez a fákat és egy kotrógépet egy gyakran 3,5 tonnát meghaladó teherautón és pótkocsin szállítja. Mivel azonban a kombináció még mindig 7,5 tonna alatt van és Józsi csak saját ügyfeleihez szállítja azokat, akik a faiskolától 100 km-es körzetben vannak, az uniós vezetési időre vonatkozó szabályok nem vonatkoznak rá.

Nem csak az uniós országokban

A hivatásos járművezetőknek minden uniós országban, valamint Svájcban, Liechtensteinben, Norvégiában és Izlandon a vezetési és pihenési idők szabályait be kell tartani. Ezen a területen kívül a legtöbb európai és néhány közép-ázsiai országban a járművezetőknek a nemzetközi közúti fuvarozásban részt vevő járművezetőkről szóló európai megállapodás, az úgynevezett AETR szabályait kell követniük. A legtöbb AETR-szabály az uniós szabályokhoz igazodik.

Mennyi ideig vezethetek?

  • Naponta 9 órát (és hetente kétszer akár napi 10 órát is).
  • heti 56 óra (két hét alatt legfeljebb 90 óra)
  • kivételesen egy órával hosszabb ideig, ha a heti pihenőidő megkezdésekor hazaér vagy a vállalkozásához (vagy két órával hosszabb ideig, ha a rendes heti pihenőidő megkezdésekor). Ne feledd, hogy a munkaidő magában foglalja az összes közúti közlekedési tevékenységet, mint például: 
    • vezetés
    • be- és kirakodás
    • az utasok segítése a járműre való fel- és leszállásban
    • takarítás és műszaki karbantartás
    • az áruk be- és kirakodásának ellenőrzése
    • adminisztratív formalitások

Ha önálló vállalkozói tevékenységet folytató járművezető vagy, minden olyan idő, amikor a munkahelyeden/járműveden kell tartózkodnod, az ügyfél rendelkezésére kell állnod vagy szállítási tevékenységet kell végezned, az szintén munkaidőnek minősül.

Mennyi ideig kell pihennem?

A vezetési és pihenési idők meghatározása és az irányelv alapján legalább egy szünetet vagy pihenőt kell tartanod az alábbiak szerint:

  • a következő héten haza tudsz menni – vagy a munkáltatód székhelyére -, hogy megkezdhesd a 45 órát meghaladó rendes heti pihenőidőt a kompenzációért. 
  • Nemzetközi busz vezetők - Munkaidő?
    Külföldi autóbusz vezető | Fotó: Getty Images

    Mi a helyzet a külföldi autóbuszos utazásokkal?

    Ha utasokat szállítasz külföldön, és vezetési szolgálatod több, mint 24 egymást követő órán át tart, akkor akár 12 egymást követő napon is dolgozhatsz, feltéve, hogy az utazás előtt éppen 45 óra rendszeres heti pihenőidővel rendelkeztél, és visszatérésekor egymás után két heti pihenőidőt (legalább 69 órát) veszel igénybe. Ez a „12 napos szabály” csak akkor érvényes, ha digitális vagy intelligens tachográf van a fedélzeten. 22.00 és 06.00 óra között egy második sofőrre van szükséged, vagy 3 óránként 45 perces szünetet kell tartanod, nem pedig 4,5 óránként.

    Mindig használd a tachográfot

    Ha a vezetési időre vonatkozó szabályok vonatkoznak Rád, akkor minden egyes utat be kell jegyezned a tachográfba. A munkáltatódnak legalább egy évig meg kell őriznie a nyilvántartást. Kérésedre másolatot kaphatsz. A hatóságok bármikor és bárhol ellenőrizhetik a tachográfod az út szélén, vagy a vállalat telephelyén.

    Figyelem!

    Ha elmulasztod a vezetési idők helyes nyilvántartását, az országok büntetést szabhatnak ki, vagy bírósági eljárást indíthatnak ellened.

    Kiküldött járművezető vagy?

    Ha korlátozott ideig a munkáltatója székhelye szerinti uniós országon kívüli uniós országokban dolgozik járművezetőként, akkor kiküldött járművezetőnek minősülsz.

    Mitől leszel kiküldött munkavállaló?

    Kiküldött járművezetőként különleges szabályok vonatkoznak Rád az adminisztratív követelmények és az a megillető bér tekintetében.

    Adminisztratív kötelezettségek a kiküldetés során

    Közúti ellenőrzés esetén be kell tudnia mutatnod:

    • a kiküldetési nyilatkozat egy példányát (elektronikus vagy papíralapú változatban)
    • a fogadó uniós országban végzett fuvarozási művelet(ek) igazolása (pl. fuvarlevél) és tachográf-nyilvántartás
    • A munkáltatódnak gondoskodnia kell arról, hogy a szükséges dokumentumok az Ön rendelkezésére álljanak. További általános információk a kiküldött munkavállalókról.
    Mennyi a kiküldött járművezetők minimálbére?

    A munkáltatódnak gondoskodnia kell arról, hogy a fizetésed megfeleljen a kiküldött uniós ország járművezetőire vonatkozó nemzeti szabályoknak. Ez azt jelenti, hogy ki kell igazítania a fizetésedet, ha abban az országban, ahová kiküldtek, magasabbak a bérek. A bérek az egyes uniós országokban eltérőek, mivel azok a nemzeti jogszabályoktól függenek. Az interneten hozzáférhetsz a vonatkozó bértáblákhoz is. 

    Tetszett a cikkünk?
    Ha tetszett írásunk, kapcsolódj ki velünk és nézd meg a többi posztunkat is!

    • bármely négy egymást követő héten legalább négy heti pihenőidőt vesz igénybe, és
      e négy időszakból legalább kettő rendszeres heti pihenőidő, és
    • a következő héten haza tudsz menni – vagy a munkáltatód székhelyére -, hogy megkezdhesd a 45 órát meghaladó rendes heti pihenőidőt a kompenzációért. 
    Nemzetközi busz vezetők - Munkaidő?
    Külföldi autóbusz vezető | Fotó: Getty Images

    Mi a helyzet a külföldi autóbuszos utazásokkal?

    Ha utasokat szállítasz külföldön, és vezetési szolgálatod több, mint 24 egymást követő órán át tart, akkor akár 12 egymást követő napon is dolgozhatsz, feltéve, hogy az utazás előtt éppen 45 óra rendszeres heti pihenőidővel rendelkeztél, és visszatérésekor egymás után két heti pihenőidőt (legalább 69 órát) veszel igénybe. Ez a „12 napos szabály” csak akkor érvényes, ha digitális vagy intelligens tachográf van a fedélzeten. 22.00 és 06.00 óra között egy második sofőrre van szükséged, vagy 3 óránként 45 perces szünetet kell tartanod, nem pedig 4,5 óránként.

    Mindig használd a tachográfot

    Ha a vezetési időre vonatkozó szabályok vonatkoznak Rád, akkor minden egyes utat be kell jegyezned a tachográfba. A munkáltatódnak legalább egy évig meg kell őriznie a nyilvántartást. Kérésedre másolatot kaphatsz. A hatóságok bármikor és bárhol ellenőrizhetik a tachográfod az út szélén, vagy a vállalat telephelyén.

    Figyelem!

    Ha elmulasztod a vezetési idők helyes nyilvántartását, az országok büntetést szabhatnak ki, vagy bírósági eljárást indíthatnak ellened.

    Kiküldött járművezető vagy?

    Ha korlátozott ideig a munkáltatója székhelye szerinti uniós országon kívüli uniós országokban dolgozik járművezetőként, akkor kiküldött járművezetőnek minősülsz.

    Mitől leszel kiküldött munkavállaló?

    Kiküldött járművezetőként különleges szabályok vonatkoznak Rád az adminisztratív követelmények és az a megillető bér tekintetében.

    Adminisztratív kötelezettségek a kiküldetés során

    Közúti ellenőrzés esetén be kell tudnia mutatnod:

    • a kiküldetési nyilatkozat egy példányát (elektronikus vagy papíralapú változatban)
    • a fogadó uniós országban végzett fuvarozási művelet(ek) igazolása (pl. fuvarlevél) és tachográf-nyilvántartás
    • A munkáltatódnak gondoskodnia kell arról, hogy a szükséges dokumentumok az Ön rendelkezésére álljanak. További általános információk a kiküldött munkavállalókról.
    Mennyi a kiküldött járművezetők minimálbére?

    A munkáltatódnak gondoskodnia kell arról, hogy a fizetésed megfeleljen a kiküldött uniós ország járművezetőire vonatkozó nemzeti szabályoknak. Ez azt jelenti, hogy ki kell igazítania a fizetésedet, ha abban az országban, ahová kiküldtek, magasabbak a bérek. A bérek az egyes uniós országokban eltérőek, mivel azok a nemzeti jogszabályoktól függenek. Az interneten hozzáférhetsz a vonatkozó bértáblákhoz is. 

    Tetszett a cikkünk?
    Ha tetszett írásunk, kapcsolódj ki velünk és nézd meg a többi posztunkat is!

    Kamion kompra áll be, pihenőidő?

    Példa: Jármű kompra vagy vonatra való felszállása a pihenőidő alatt

    Egy hosszú görögországi és visszaút után Dezső úgy tervezte, hogy az Írországba tartó komp fedélzetén megkezdi szokásos heti pihenőidejét. Cherbourgban azonban a komp 4 órát késik. Semmi gond: Dezső így is elkezdheti heti pihenőidejét, 4 óra múlva felhajthatja a kompra a kombinált járművét, majd Dublinba érve (mintegy 19 órával később) legurulhat a kompról, és ott töltheti utolsó 22 órás pihenőidejét. A rendszeres napi vagy csökkentett heti pihenőidőt kétszer, összesen 1 órára meg lehet szakítani, hogy kompra vagy vonatra szálljon, feltéve, hogy a járművezetőnek hálófülke, hálófülke vagy fekvőhely áll rendelkezésére. Hasonlóképpen a rendszeres heti pihenőidő is megszakítható, feltéve, hogy az út legalább 8 órára van tervezve, és a járművezetőnek van hálófülkéje.

    Legalább 4 hetente egyszer vissza kell térned a munkáltatód székhelyére vagy lakóhelyedre, és ott rendszeres heti pihenőidőt (vagy a csökkentett pihenőidő ellensúlyozására hosszabb pihenőidőt) kell tartanod. Ha két vagy több járművezető (ún. többszemélyes személyzet), akkor a napi pihenőd 30 órán belül (24 óra helyett) tarthatod meg, és 45 perces szüneteket tarthatsz (4 óránként 30 percenként) a járműben.

    Mi a rendszeres heti pihenőidő?

    A vezetési és pihenési idők irányelvben jogosult vagy legalább 45 órás megszakítás nélküli, rendszeres heti pihenőidőre. Ezt az időt nem töltheted a járműben. A munkáltatódnak megfelelő alvási és higiéniai helyiségekkel rendelkező szállást kell biztosítani neked. A heti pihenőidő kéthetente egyszer csökkenthető, de soha nem lehet kevesebb 24 óránál. Bármely csökkentést egy egyenértékű, egyszeri pihenőidővel kell kompenzálni, amelyet egy másik, legalább 9 órás pihenőidővel kell kiegészíteni a következő időszak vége előtt.

    Minden csökkentést egy egyenértékű, egyszeri pihenőidővel kell kompenzálni, amelyet a következő harmadik hét vége előtt egy másik, legalább 9 órás pihenőidővel kell kiegészíteni.

    Nemzetközi árufuvarozás esetén két egymást követő csökkentett heti pihenőidőt vehetsz igénybe külföldön, de csak akkor, ha:

    Nemzetközi busz vezetők - Munkaidő?
    Külföldi autóbusz vezető | Fotó: Getty Images

    Mi a helyzet a külföldi autóbuszos utazásokkal?

    Ha utasokat szállítasz külföldön, és vezetési szolgálatod több, mint 24 egymást követő órán át tart, akkor akár 12 egymást követő napon is dolgozhatsz, feltéve, hogy az utazás előtt éppen 45 óra rendszeres heti pihenőidővel rendelkeztél, és visszatérésekor egymás után két heti pihenőidőt (legalább 69 órát) veszel igénybe. Ez a „12 napos szabály” csak akkor érvényes, ha digitális vagy intelligens tachográf van a fedélzeten. 22.00 és 06.00 óra között egy második sofőrre van szükséged, vagy 3 óránként 45 perces szünetet kell tartanod, nem pedig 4,5 óránként.

    Mindig használd a tachográfot

    Ha a vezetési időre vonatkozó szabályok vonatkoznak Rád, akkor minden egyes utat be kell jegyezned a tachográfba. A munkáltatódnak legalább egy évig meg kell őriznie a nyilvántartást. Kérésedre másolatot kaphatsz. A hatóságok bármikor és bárhol ellenőrizhetik a tachográfod az út szélén, vagy a vállalat telephelyén.

    Figyelem!

    Ha elmulasztod a vezetési idők helyes nyilvántartását, az országok büntetést szabhatnak ki, vagy bírósági eljárást indíthatnak ellened.

    Kiküldött járművezető vagy?

    Ha korlátozott ideig a munkáltatója székhelye szerinti uniós országon kívüli uniós országokban dolgozik járművezetőként, akkor kiküldött járművezetőnek minősülsz.

    Mitől leszel kiküldött munkavállaló?

    Kiküldött járművezetőként különleges szabályok vonatkoznak Rád az adminisztratív követelmények és az a megillető bér tekintetében.

    Adminisztratív kötelezettségek a kiküldetés során

    Közúti ellenőrzés esetén be kell tudnia mutatnod:

    Mennyi a kiküldött járművezetők minimálbére?

    A munkáltatódnak gondoskodnia kell arról, hogy a fizetésed megfeleljen a kiküldött uniós ország járművezetőire vonatkozó nemzeti szabályoknak. Ez azt jelenti, hogy ki kell igazítania a fizetésedet, ha abban az országban, ahová kiküldtek, magasabbak a bérek. A bérek az egyes uniós országokban eltérőek, mivel azok a nemzeti jogszabályoktól függenek. Az interneten hozzáférhetsz a vonatkozó bértáblákhoz is. 

    Tetszett a cikkünk?
    Ha tetszett írásunk, kapcsolódj ki velünk és nézd meg a többi posztunkat is!
    Legolvasottabb

    De jó lenne egy jó állás a logisztikában…

    Az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a munkaerőpiac világában és abban, ahogyan a hozzád hasonló munkavállalók gondolkodnak a karrierjükről. Könnyű azt gondolni, hogy a

    Home Office: Az Aranytojást Tojó Tyúk vagy Szervezeti Öngól?

    Tanácsadóként számos vállalatnál megfordulok, és az utóbbi években egyre gyakrabban kerül előtérbe a home office kérdése. A járványhelyzet katalizátorként hatott, és sok cég gyorsan alkalmazkodott

    Logisztikai branding: merj más lenni!

    Az elmúlt hónapokban nagyon sok logisztikai céget kerestem fel, átnéztem a weboldalakat, a logókat és a pozícionálási nyilatkozatokat. És észrevettem egy érdekes dolgot: a logisztikai

    Állás

    Adj fel álláshirdetést!

    Hirdess a LogiJobson!
    Növeld céged hatékonyságát és sikerét! Logisztikai szakembert keresel? Találd meg velünk a legkiválóbbat!
    Kapcsolódó cikkek
    Archívum

    Mi ez? Hidrogén hajtású drónok a közúti szállítmányozásban?

    Hidrogénüzemű drónok a szállítmányozásban! A jövő itt kopog az ablakon! Hidrogénüzemű Járművek A Hyundai Motor Group talán legradikálisabb hidrogénüzemű fuvareszköz koncepciói a héten mutatkoztak be a szakma előtt. Ezek az e-Bogie fantázianevű járművek együttesen a

    Raktári ergonómia a fizikai dolgozók egészsége védelméért

    Raktári ergonómia - A logisztikai vállalatok felelősséget vállalnak alkalmazottaik biztonságáért, egészségéért. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a munkavállalók fizikai terhelésének könnyítéséhez. A raktári ergonómia alapvető fontosságú az

    Teherszállítás a föld felszíne alatt? Ezt tervezik Svájcban

    A Cargo Sous Terrain (francia nyelven, szó szerint: "Földalatti teherszállítás") egy tervezett földalatti logisztikai rendszer Svájcban. A szolgáltatók egy teljes körű, automatizált, rugalmas és tartós földalatti rakodási rendszert hoznak létre, amely lehetővé teszi a raklapok és

    Svájc – A teherforgalom csökkentése a városokban intelligens logisztikával

    Az InnoSuisse cég "Smart Urban Multihub Concept" elnevezésű kiemelt projektjének célja egy olyan intelligens logisztikai koncepció kidolgozása, amely fenntartható módon csökkenti a városi területek teherforgalmát. E cél elérése érdekében a cég a kiskereskedelem, a logisztika

    A Volvo megtalálta az energetika Szent Grálját

    A Volvo Trucks hétfőn közölte, hogy megkezdte a hidrogén-üzemanyagcellákat használó járművei tesztelését. A svéd cég azt állítja, hogy hatótávolságuk elérheti az 1000 kilométert. Polimer elektrolitmembrános üzemanyagcella | Forrás: volvotrucks.hu Volvo-Trucks innováció A dízel már az

    Minden, ami alternatív áruszállítás: e-cargo kerékpár

    Az elektromos teherkerékpárt, más néven az e-cargo bicikli vagy e-cargo bike, sokan megmosolyogják, azonban reneszánszát éli. Nem mai találmány, korábban futárok, postások, szódások, tejesemberek, pékek rótták nap, mint nap ezekkel a város utcáit. Persze az

    Konténerek be- és kirakodása 6 perc alatt?

    Igen. Ez lehetséges... A Combi-CSS-t a konténerek berakodásának jelentős felgyorsítására fejlesztették ki. Miközben növeli az árukezelők biztonságát, minimalizálja a termék károsodását. A 30 000 kg-ig terjedő terheket egy konténeren kívüli platformra helyezik rá. A konténer

    Elektromos konténerszállító kamionokkal zöldít a Metrans

    Munkába állt az első elektromos konténerszállító kamion a döntően konténeres vasúti szállítmányozással foglalkozó METRANS Csoport csepeli intermodális terminálján. „Egyre többször igénylik az üzleti partnereink, hogy ne csak a terminálig, de egészen a telephelyükig szállítsuk el

    Alternatívák áruszállításra – körkép 1.

    REE Automotive áruszállítás Az egyik alternatíva az áruszállítás fejlődésére a REE Automotive, akinek a nevét korábban annak kapcsán lehetett hallani, hogy az indiai Mahindra is résztulajdonnal rendelkezik a cégben, mostanra pedig elkészült egy olyan jármű,

    Önvezető elektromos teherautó, amelynek még sofőrfülkéje sincs?

    A svéd Einride technológiai vállalat először mutatta be legújabb fejlesztésű fuvareszközük új képességeit az egyik ügyfelük telephelyén. Azt a lehetőséget demonstrálták, hogy egy távoli (remote) autonóm elektromos szállítás (AET) kezelő szakember több járművet egyszerre, vagy

    Sütik megváltoztatása